آهک چیست و چگونه تولید می شود؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه ما در این مقاله تصمیم داریم برای شما بیان کنیم: آهک چیست؟ و یه تعریف کلی از آهک را برای شما علاقه مندان بیان کنیم، پس همراه ما باشید. تعریف آهک به دوران باستان که توسط بشر شناخته شده برمی گردد، از آهک در ساخت انواع بناها و برای اتصال محکمتر قطعات سنگ یا چوب به کار ...

2 دقیقه
0 دیدگاه
ایران تجارت
زمان مطالعه: 2 دقیقه

ما در این مقاله تصمیم داریم برای شما بیان کنیم: آهک چیست؟ و یه تعریف کلی از آهک را برای شما علاقه مندان بیان کنیم، پس همراه ما باشید. تعریف آهک به دوران باستان که توسط بشر شناخته شده برمی گردد، از آهک در ساخت انواع بناها و برای اتصال محکمتر قطعات سنگ یا چوب به کار می رود. زمان زیادی میگذرد که ایرانیان به شناخت کافی از ساروج (ملات دوغاب آهک و خاکستر)، شفته آهکی (ملات دوغاب آهک و خاک) و ملات آهک آبی رسیده اند و در ساختمان سازی ها از آن ها استفاده کرده اند. پس از جنگ جهانی دوم، در کشورهای صنعتی هم برای پایدار کردن زمین، به ویژه برای پی سازی راه و جلوگیری از روییدن گیاه و رو زدن آب در بستر، شانه ها و دامنه های راه و خیابان های پرواز و ایستگاه های هواپیما، شفته آهکی مصرف می شود. با شفته آهکی پی سازی و آب بندی می کنند.

جنس آهک

جنس آهک بازاری (آهک زنده) بستگی به مواد تشکیل دهنده آن دارد. اگر سنگ آهک بیش از 90% وزنش را کربنات کلسیم تشکیل دهد، آهک حاصل از پخت آن آهک پرمایه ای می باشد. و هر گاه کربنات کلسیم کمتر از 75% وزنش باشد، آهک حاصل از پخت آن آهک کم مایه ای می باشد.

آهک مرده و آب آهک

بر اثر ریخته شدن آب بر روی کلسیم اکسید واکنشی به وجود می آید که باعث ایجاد گرما میشود و این گرمای ایجاد شده موجب بخار شدن قسمتی از آب می شود. نتیجه این عمل باعث شده که آهک بر اثر جذب آب متورم شود و در نهایت شکل آن به صورت گرد سفید در می آید که در اصطلاح به آن آهک مرده می گویند، در واقع به این عمل شکفته شدن آهک نیز می گویند. هرگاه مقداری آب به آهک مرده اضافه شود، به شیر آهک تبدیل می شود که اگر آن را صاف کنیم، محلول زلالی که در حقیقت محلول سیر شده کلسیم هیدروکسید در آب است، حاصل می شود که به آب آهک موسوم است. آب آهک کاربردهای بسیاری در صنایع شیمیایی دارد. مثلا در تهیه سدیم هیدروکسید، آمونیاک، هیدروکسید فلزات، پرکلرین و به ویژه در استخراج منیزیم از آب دریا بکار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *